Ťažko sa rozhodujete medzi dvoma možnosťami? Alebo, naopak, ak máte dve, ešte by ste radi mali na výber aj tretiu? Nuž, rozhodovanie môže byť celkom jednoduché, ak je podložené dobrými argumentami. A neexistuje lepší argument, než sú peniaze. Takže čo. PDR alebo lakovanie? Pozrime sa na to cez peniaze.
Aj malá preliačina na karosérii dokáže pokaziť celý dojem z inak zachovalého auta.
A nie, v tomto prípade “krása ide zvnútra” skutočne neplatí. Pretože na preliačinu netreba pozerať len ako na chybičku krásy, ale aj ako na potenciálnu hrozbu pre zdravie celej karosérie.
A to aj v prípade, že lak nie je viditeľne poškodený a karosériu priamo neohrozuje korózia. V laku totiž môžu byť voľným okom nepozorovateľné mikrotrhlinky, ktoré sa časom rozšíria a umožnia prestup vlhkosti a tá sa časom predsa len rozvinie v koróziu.
Tým by sme mali zodpovedanú základnú otázku – opravovať či neopravovať preliačiny v karosérii? Jednoznačne opravovať. A tým sa opäť dostávame k otázke, akou metódou?
Rozhodnutie medzi klasickým lakovaním a PDR opravou (Paintless Dent Repair – oprava preliačin bez lakovania) môže mať dopad na cenu opravy aj na hodnotu samotného auta.
Čo je PDR oprava?
Pripomeňme si, že PDR (Paintless Dent Repair) je technika opravy preliačin, ktorá sa zaobíde bez lakovania. Technik pomocou špeciálnych nástrojov postupne masíruje a vyrovnáva poškodené miesta zvnútra karosérie tak, aby sa plech vrátil do pôvodného tvaru. Celý proces si vyžaduje skúsenosti, cit a precíznu prácu, no výsledkom je oprava preliačin bez lakovania, ktorá zachováva originálny lak vozidla – a to je zásadná výhoda.
PDR vs lakovanie – kedy čo zvoliť?
Rozdiel medzi týmito dvoma prístupmi je výrazný. Pri klasickom lakovaní sa poškodená časť karosérie najprv vyrovná silou alebo tmelom, následne sa nanesie nový lak a často aj ochranný priehľadný lak. Hoci výsledok môže byť esteticky uspokojivý, lakovanie zásadne zasahuje do pôvodného vzhľadu vozidla. To môže znížiť jeho hodnotu na trhu – najmä ak ide o nové auto alebo auto s pôvodným lakom vo výbornom stave.
V porovnaní s tým PDR oprava zachováva pôvodný lak, čo znamená, že auto nestráca na hodnote. A lacnejšia bude aj oprava. A bude aj rýchlejšia a ekologickejšia, bez použitia farieb, sprejov a chemikálií.
Kedy treba lakovať?
PDR má svoje limity. Ak vám preliačinu nespôsobilo krupobitie, ping-pongová loptička ale riadna petangová guľa, bude poškodenie pravdepodobne v rozsahu, na ktorý už PDR stačiť nebude.
A, samozrejme, ak je okolo preliačiny poškodený aj lak, nie je o čom diskutovať. Komplexnej oprave karosérie, tmelu, brúseniu a následnému lakovaniu poškodeného kusu karosérie sa nevyhnete.
PDR v/z lakovanie
Z finančného hľadiska vychádza PDR oprava lacnejšie než lakovanie. Okrem samotnej ceny za prácu hrá veľkú rolu aj fakt, že pôvodný lak vozidla je často hodnotnejší než najkvalitnejší nový nástrek.
Preto ak rozhodnutie PDR alebo lakovanie skutočne závisí len a len od vás, rozhodnite sa pre opravu preliačiny bez lakovania. Potom už len stačí vybrať si spoľahlivý servis, ktorý má s touto metódou dlhoročné skúsenosti a dobré referencie. Výsledok vás zaručene poteší.